Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Czarownice, czarownicy, czary. Obrazy kulturowe, literackie, artystyczne

red. Adam Anczyk

UNIWERSYTET IGNATIANUM W KRAKOWIE, 2020
Stron: 296
Dział:
ISBN: 9788376144849
 
 
 

 

red. Adam Anczyk

UNIWERSYTET IGNATIANUM W KRAKOWIE, 2020

Dział:

Stron: 296

ISBN: 9788376144849

 „Niniejszy tom stanowi interesującą propozycję wydawniczą. Mamy w nim wiele tekstów będących wynikiem solidnych badań, także archiwalnych, które stanowią dobry materiał, inspirujący do dalszych przemyśleń nad zjawiskiem czarów obecnym w przestrzeni kulturowej, literackiej i artystycznej. W trakcie lektury staje się oczywiste, jak wiele jeszcze zostało do zrobienia w kwestii, wydawałoby się, dokładnie już rozpracowanej i opisanej. Zebrane w książce teksty pokazują, że istnieje pilna potrzeba dokonania pewnych uściśleń i uregulowania kwestii terminologicznych. Na przykład chodzi o doprecyzowanie, w jakich przypadkach mamy do czynienia (w przeszłości i obecnie) z autentycznym, świadomym czarownictwem, a kiedy ze zwykłym przestępstwem (np. otrucie kogoś w sposób racjonalny, czyli za pomocą trucizny), ze świętokradztwem (z punktu widzenia instytucji religijnej) lub tylko z podejrzeniem czy pomówieniem o taką działalność. Zaprezentowany tu materiał daje wiele do myślenia oraz porządkuje pewne kwestie”.

 – prof. dr hab. Kazimierz Banek „Autorzy tekstów zawartych w publikacji omawiają szeroko pojmowane zjawisko czarownictwa. Tematyka ich tekstów jest różnorodna i traktuje np. o obecności czarów w kulturze słowiańskiej, elementach magicznych w tradycji i legendach z Wyspy Wielkanocnej, funkcjonariuszach kultu pogrzebowego w indonezyjskiej Toradży, magicznych pasjach Anglików, Johna Dee oraz Isaaca Newtona, skandynawskim literackim obrazie nowoczesnej czarownicy czy wreszcie koncepcji magii w twórczości Roberta E. Howarda, amerykańskiego autora książek z gatunku fantasy. Różnorodność tematyki, kultur oraz źródeł używanych do analiz czarownictwa przez poszczególnych autorów (np. dokumenty archiwalne, wywiady i ankiety psychologiczne, źródła literackie i artefakty sztuki, dane zebrane podczas pracy w terenie i opracowania antropologiczne) stwarza wrażenie, że ma się do czynienia z onirycznym obrazem podróży przez krainę czarowników i czarów, w której kolejne przystanki-artykuły sygnują zmianę krajobrazu, tak tematycznego, jak i metodologicznego”. – dr hab. Małgorzata Sacha, prof. UJ