Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Dzieło generała Rayskiego. Technika i zarządzanie

Edward Malak

INSTYTUT HISTORII NAUKI POLSKIEJ AKADEMII NAUK, 2015
Stron: 592
Dział:
ISBN: 9788386062195
 
 
 

 

 Spis treści: 

 WSTĘP CZĘŚĆ PIERWSZA Kod kulturowy jako pamięć i wyzwanie 1.1. I taki był też początek 1.2. Wektory polskie i rzeczywistość 1.3. Ludzie czynu i słowa 1.4. W związku ze sprawą Towarzystwa Frankopol 1.4.1. Frankopol. Bezprzykładny upadek 1.5. Lotnictwo wojskowe – bronią przyszłości 1.6. Pokłosie braterstwa broni i wiary w Ojczyznę CZĘŚĆ DRUGA Konstrukcje i projekty nowej generacji 2.1. Nowa technika 2.2. Kilka słów o położeniu politycznym II Rzeczpospolitej. Administracja i potrzeba zorganizowania dużej wartości korpusu cywilnego i oficerskiego. Rok 1929 2.3. Płk dypl. inż. pil. Ludomił Rayski. Nowe zadania, początek misji nowatora 2.4. Pragnienie czynu, sławy i bezpieczeństwa Rzeczpospolitej 2.5. My i inni. O hegemonię w powietrzu 2.5.1. Parę stów wprowadzenia w sprawę warunków rozwoju sił powietrznych II RP. Kiedy przekroczono granicę bezpieczeństwa. Budowa siły i kultury Wskazania dla gospodarki polskiej Czego naród może się spodziewać od armii? 2.5.2. Burzliwe lata innowacji, triumfu, trudu i porażek 2.5.3. Samolot szkolno-myśliwski PZL-39/LWS-4/LWS-5. Wieloaspektowe ryzyko 2.5.4. Ludomił Rayski i Zbysław Ciołkosz 2.5.5. Przykłady możliwych wzorców i inspiracji (1927-1934) 2.5.6. Rok 1935. Lobbing „Skrzydlatej Polski" na rzecz lekkiego myśliwca? 2.6. Silnik PZL WS „Foka". Ambicja, obawa i niepokój twórczy elit lotnictwa II RP 2.6.1. Gra o wielkie cele osamotnionym asem atutowym 2.6.2. Podstawowe przyczyny narodzin projektu „Foka" 2.6.3. Sprawa silnika GR 760 2.6.4. Niedoceniony „Mors"? 2.6.5. Inne przesłanki podjętych decyzji 2.6.6. Wielkie zamysły, istotne punkty odniesienia 2.6.7. Dlaczego wybrano tak niewielki silnik? 2.6.8. Analiza niektórych cech silnika „Foka" 2.6.9. Zagraniczne realia 2.6.10. Krytyka wyboru silnika „Foka" 2.6.11. Ludzie systemu 2.6.12. Śmierć Stanisława Nowkuńskiego 2.6.13. Tworzenie silników w świetle brytyjskich doświadczeń 2.6.14. Konsekwencje słabości państwa i niegotowości silnika 2.7. Samolot bombowy PZL-37 „Łoś" 2.8. Samolot komunikacyjny PZL-44 „Wicher" 2.9. Polska lotnicza 1938/39 r. Zapowiedź losu gen. L. Rayskiego CZĘŚĆ TRZECIA Nowa technika, broń, taktyka. Nowe Problemy 3.1. Rok 1938. Lotnictwo bombowe odmienia Europę 3.2. Francja 3.3. Charles Lindbergh i kompleks strachu Zachodu 3.4. Jak było? Opinia o lotnictwie Anglii 3.5. Ówczesna literatura fachowa na temat terroru bombowego i samolotów do walki 3.6. Samolot pościgowy PZL-50 „Jastrząb". Nowe problemy na polu techniki, zadań i oczekiwań wobec broni lotniczych w Polsce 3.7. Lotnictwo i obrona przeciwlotnicza kraju w ocenach wojska przy końcu lat trzydziestych CZĘŚĆ CZWARTA Próba omówienia problemu tworzenia nowych konstrukcji i nowych zbrojeń w powietrzu 4.1. Konstruktorzy nowej generacji 4.2. Zdolność wyróżniająca 4.3. Dzieło generała Rayskiego. Próba oceny 4.4. Rozrachunki 4.5. Początek klęski Generała 4.6. Zakończenie Zamiast posłowia EPILOG PODZIĘKOWANIA Indeks