Wydawnictwo
Kliknij aby przejść do Wydawnictwa

Liber Organistarum Collegii Crosensis Societatis Jesu

ed. Laima Budzinauskiene , Ras ed. Murauskaite

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2017
Stron: 232
Dział:
ISBN/ISSN: 9788365886286

 

Autor: ed. Laima Budzinauskiene , Ras ed. Murauskaite

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2017

Dział:

Stron: 232

ISBN/ISSN: 9788365886286

Barokowa muzyka religijna rozprzestrzeniała się na Litwie przede wszystkim za sprawą organizowanego przez jezuitów teatru szkolnego i widowisk parateatralnych, w których muzyka odgrywała wyjątkowo ważną rolę. Utworzony w roku 1579 w Wilnie uniwersytet dysponował sprawną kapelą wokalno-instrumentalną, rozmaitymi instrumentami muzycznymi oraz bogatym zbiorem nut. O jakość muzyki kościelnej na Litwie dbali także członkowie Towarzystwa Jezusowego: Jan Brant (1554–1602), wykorzystujący w swojej twórczości technikę basso continuo, Szymon Berent (1585–1649), którego litanie śpiewano w Rzymie, Martin Kretzmer (1631–1696), kompozytor znany w wielu ośrodkach Rzeczpospolitej i Zygmunt Lauxmin (1596–1670), profesor retoryki na Uniwersytecie Wileńskim, który w roku 1667 wydał pierwszy na Litwie traktat z zakresu teorii muzyki. Z pierwszej połowy XVII wieku pochodzi również Tabulatura z Kroż – jedno z ważniejszych źródeł, dzięki któremu wyrobić sobie można pogląd na temat muzyki kościelnej rozbrzmiewającej w tym czasie na Litwie.