Kulturowe konteksty dramatu współczesnego
Mariusz Bartosiak, Małgorzata Leyko
Interpretacje Dramatu;
Stron: 204
Dział: teatrologia
ISBN: 9788371889936
|
|
---|---|
Seria Interpretacje Dramatu (dotychczas Dramat Współczesny. Interpretacje) jest wydawana przez Księgarnię Akademicką we współpracy z Katedrą Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. W serii prezentowane są wieloaspektowe analizy dramatu współczesnego, polskiego i obcego oraz monografie o charakterze przekrojowym i komparatystycznym, a obok nich prace przedstawiające dorobek narodowych dramaturgii czy dokonania wybranych dramatopisarzy.
Praca zbiorowa prezentująca najnowsze nurty dramatu współczesnego w perspektywie kulturoznawczej. Zebrane eseje ukazują rozmaite sposoby, w jakie pisane dziś teksty dla teatru funkcjonują jako istotne ogniwo w procesach komunikacji zbiorowej oraz biorą udział w kształtowaniu się wspólnot kulturowych i narodowościowych.
Spis treści:
Wstęp; Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Co się łączy z czym? System jako bohater; Karol Franczak, Dynamika pamięci zbiorowej we współczesnym dramacie austriackim; Artur Pełka, Subwersja ciała sportowego jako metafory męskości w tekstach teatralnych Elfriede Jelinek; Joanna Firaza, Prawda kłamstwa: Die Heldin von Postdam Theresii Walser; Tony Gardner, Claire Hodgson, Brytyjskość na scenie; Małgorzata Żebrowska, Uniwersalizm kulturowy Briana Friela. Obywatelstwo honorowe, Przekłady, Tańce w Ballyberg, Molly Sweeney jako przykłady dramatów przekraczających granice kultury; Agata Barelkowska, Samotny Zachód /Celtycki Tygrys. O kulturowych kontekstach współczesnego dramatu irlandzkiego; Natalia Rusiacka, Polsko-białoruski dialog we współczesnym dramacie białoruskim (na przykładzie twórczości Sergieja Kowalowa); Kristof Jacek Kozak, Tragoedia pauperum, czyli wyzwolenie dramatu synkretycznego; Leszek Karczewski, Komiczna niestosowność współczesnych tragedii; Małgorzata Jarmułowicz, Młodość w glorii zła. Dramaturgiczna refleksja nad kulturą przemocy (Enquist, Koltes, Mayenburg), Anna Maria Podrażka, Wideoteatr Poza Jolanty Lothe i Piota Lachmanna. Inspiracje elektronicznych "misteriów"; Piotr Olkusz, W stronę dramatu intuitywnego?; Indeks osób
Wstęp; Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Co się łączy z czym? System jako bohater; Karol Franczak, Dynamika pamięci zbiorowej we współczesnym dramacie austriackim; Artur Pełka, Subwersja ciała sportowego jako metafory męskości w tekstach teatralnych Elfriede Jelinek; Joanna Firaza, Prawda kłamstwa: Die Heldin von Postdam Theresii Walser; Tony Gardner, Claire Hodgson, Brytyjskość na scenie; Małgorzata Żebrowska, Uniwersalizm kulturowy Briana Friela. Obywatelstwo honorowe, Przekłady, Tańce w Ballyberg, Molly Sweeney jako przykłady dramatów przekraczających granice kultury; Agata Barelkowska, Samotny Zachód /Celtycki Tygrys. O kulturowych kontekstach współczesnego dramatu irlandzkiego; Natalia Rusiacka, Polsko-białoruski dialog we współczesnym dramacie białoruskim (na przykładzie twórczości Sergieja Kowalowa); Kristof Jacek Kozak, Tragoedia pauperum, czyli wyzwolenie dramatu synkretycznego; Leszek Karczewski, Komiczna niestosowność współczesnych tragedii; Małgorzata Jarmułowicz, Młodość w glorii zła. Dramaturgiczna refleksja nad kulturą przemocy (Enquist, Koltes, Mayenburg), Anna Maria Podrażka, Wideoteatr Poza Jolanty Lothe i Piota Lachmanna. Inspiracje elektronicznych "misteriów"; Piotr Olkusz, W stronę dramatu intuitywnego?; Indeks osób
Mariusz Bartosiak, Małgorzata Leyko
Księgarnia Akademicka, 2008
Interpretacje Dramatu;
Dział: teatrologia
Stron: 204
ISBN: 9788371889936