Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Osoba i Nexus. Alfreda Gella antropologiczna teoria sztuki

Anna Kawalec

Wydawnictwo KUL, 2016
Stron: 510
Dział:
ISBN: 9788380611634
 
 
 

 

Anna Kawalec

Wydawnictwo KUL, 2016

Dział:

Stron: 510

ISBN: 9788380611634

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Rozdział I
Alfred Gell i antropologia

1. Antropologia - jedna czy wiele?
2. Alfred Gell w genealogii antropologii społecznej
2.1. Tradycyjność i nowatorstwo Alfreda Gella
2.2. Środowisko intelektualne
3. "Sztuka antropologii" i "duch komedii"
3.1. Teoria i praktyka/ogólność i szczegółowość
3.2. "Spirit of comedy"
4. Alfred Gell - kontestator i twórca
4.1. Bohater Arthura Conan Doyle'a
4.2. Paradoksy osoby i dzieła .


Rozdział II
Od antropologii społecznej do antropologii sztuki

1. Pod wpływem strukturalizmu
1.1. Performanse kazuarów. Alfreda Gella opis rytuału ida
1.1.1. Preliminaria rytuału ida
1.1.2. Postaci i ich działanie
1.1.3. Interpretacja rytuału ida
1.2. Strukturalizm, diagramy i ideologia
2. Przekroczenie Claude'a Lévi-Straussa
2.1. "Why dancers do what they do?" - Gella poszukiwanie "głębokich struktur" ruchu ludzkiego
2.2. Taniec i nietaniec. Sztuka jako deformacja rzeczywistości
2.3. Gella poprawianie interpretacji daru
3. Ku fenomenologii
3.1. Okultyzm - transcendencja bez transcendencji
3.2. Magia, zapach i marzenie
3.3. Kontemplacja, transcendencja, ascetyzm - narzędzia konstytuowania ego
4. Zakres badań, metody i rozwiązania
4.1. "Aby rozwiać aurę tajemniczości wokół paradoksu czasu"
4.2. Antyrelatywizm antropologii i czas praktyczny
4.3. Bogowie podczas gry
4.4. Technologia jako magia


Rozdział III
Intuicje teoretyczne w dziedzinie antropologii sztuki

1. Danina dla Michela Foucault, Pierre'a Bourdieu i polinezyjski tatuaż
2. Studium produkcji estetycznej
3. Od tekstu ku przedmiotowi
4. Antropologia estetyki nie istnieje bez antropologii sztuki (On Coote's "Marvels of Everyday Vision")
5. W sieci: Vogel's Net
6. Antropologia czwartego wymiaru. Źródła nexusu


Rozdział IV
Nexus a antropologia sztuki

1. Źródła Gella antropologicznej teorii sztuki
1.1. Tradycje antropologii sztuki
1.2. Anthony Forge
2. Art and Agency. Nexus
2.1. Zastrzeżenia Nicka Thomasa
2.2. Dlaczego antropologia sztuki?
2.3. Dlaczego nie antropologia kulturowa?
2.4. Nie semiotyka ani socjologia sztuki
2.5. Osoby, rzeczy i historia antropologii
2.6. Specyfika dziedziny antropologicznej
2.7. Teoria Art Nexus
2.7.1. Uwagi metodologiczne
2.7.2. Struktura nexusu
2.7.3. Powstawanie indeksu. Sprawstwo
2.7.4. Efekt sprawstwa: urzeczenie (oczarowanie)
2.7.5. Dekoracyjność sztuki
2.8. Teorie eksternalistyczna i internalistyczna sprawstwa
2.8.1. Pomost między wewnętrznym a zewnętrznym
2.9. Koncepcja stylu
2.9.1. Cechy stylistyczne a cechy kulturowe
2.9.2. Poza językiem
2.9.3. "Oś spójności" i "zasada najmniejszej różnicy"


Rozdział V
Nawiązania i kontynuacje

1. Pytania antropologa
2. Stan badań
2.1. Poza estetyką
2.2. Koncepcja sprawstwa a historia sztuki
2.3. Różnorodność w jedności
2.4. Poza Gellem - w kręgu "zwrotu ku rzeczom"
3. Krytyka Art and Agency
3.1. Pośmiertny hołd: Maurice Bloch o Alfreda Gella Art and Agency
3.2. Przykłady nieporozumień
3.3. Poprawki wnioskowania: Robert Layton, Art and Agency: A Reassessment
3.4. Francuski styl krytyki


Rozdział VI
Koncepcja osoby w antropologii

1. Pojęcie osoby w antropologii społecznej
1.1. Marcel Mauss - źródła antropologicznego pojęcia osoby
1.2. Osoba według Maurice'a Leenhardta. Lektura Jamesa Clifforda
2. Individuum-dividuum - wśród centralnych problemów współczesnej antropologii
2.1. Komparatystyka i źródła "dividuum"
2.2. Marilyn Strathern widzenie podzielności Melanezyjczyków
2.3. Marilyn Strathern widzenie podzielności Brytyjczyków
2.4. Korekta Vilaçi
3. Kim jest great man?
4. Fractal person, partial person, permeable person


Rozdział VII
Koncepcja osoby w teorii Alfreda Gella

1. Sprawstwo w teorii Alfreda Gella a "material turn"
1.1. Alfreda Gella koncepcja sprawstwa i performansu
1.2. Sprawstwo zewnętrzne i wewnętrzne
1.3. Sprawstwo wobec "zwrotu ku rzeczom"
2. Osoba i jej istotne właściwości
2.1. On love
2.2. Idealizm jest wciągającą zabawą umysłową - Gella krytyka idei Marilyn Strathern
2.3. "Distributed person"
2.4. Granice umysłu - granice przedmiotu
2.4.1. Biografia dzieła twórcy
2.4.2. Biografia dzieła społeczności
3. Kultura a osoba

Zakończenie

Person and Nexus. Alfred Gell's Anthropological Theory of Art. Summary

Bibliografia
Bibliografia podmiotowa
Bibliografia przedmiotowa

Indeks nazwisk