Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Literatura i reklama w Niemczech

Tomasz Małyszek

TOWARZYSTWO AUTORÓW I WYDAWCÓW PRAC NAUKOWYCH "UNIVERSITAS", 2018
Stron: 248
Dział:
ISBN: 9788324234479
 
 
 

 

O ile literatura bywa reklamowana, o tyle reklama zwykle nie bywa interpretowana. Gdyby wymagała objaśnienia sensu, straciłaby z oczu cel, dla którego powstała. Można sobie wyobrazić taki skrajny przypadek transgresji między literaturą i reklamą, kiedy ta pierwsza powstaje jako świadomy, zaplanowany komunikat reklamowy, a druga niczego nie reklamuje, pozornie nie ma więc sensu, i dopiero odczytanie w szeregu lub cyklu kolejnych epizodów kampanii promocyjnej nadaje jej znaczenie i naprowadza odbiorcę na jej pierwotny ślad. Paradoksalnie reklama bez słów, artystyczny spot filmowy oparty na scenariuszu, który jest pogłosem lub poświatą treści przemycanych uprzednio przez literaturę, najbardziej ją przypomina.

Niniejsza praca sięga po przypadki znanych artystycznych spotów reklamowych, z których część ma charakter spotów wizerunkowych i była nagradzana na festiwalu w Cannes. Ich wspólną cechą jest miejsce wytworzenia, czyli niemieckie agencje reklamowe, lub produkt albo zleceniodawca, który również pochodzi z Niemiec. Takie zawężenie analizy nie oznacza, że niemiecka reklama wizerunkowa różni się od reklam produkowanych na świecie, ale pozwala utrzymać w ramach i uporządkować wiedzę na temat możliwych, domniemanych, a czasem oczywistych zależności pomiędzy literaturą danego kraju a utrwalonymi w nim normami promocji i marketingu.

 

Spis treści 1. Wprowadzenie2. Metropolia jako reklama3. Kokietowanie i przedmiot4. Pożądanie i ciało5. Reprodukowanie6. Naśladowanie7. Spot wizerunkowy8. Spot wizerunkowy a literatura9. Reklama w świetle literaturoznawstwa10. Reklama literatury10.1. Aktywność wydawnicza10.2.  Plakat reklamowy10.3. Reklama literatury w internecie10.4.  Krytykowanie a reklamowanie11. Pisarze i reklama12. Uprzedmiotowienie i inkorporacja13. Ciało i rzeczy14. Masa i scena15. Baśniowe światy16. Literatura z reklamy17. Literatura i muzyka pop18. Adaptacja jako reklama19. Poza literaturę20. Reklama z literatury – inspiracje21. Literaturoznawstwo stosowane22. Zakończenie BibliografiaIndeks nazwisk