Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Wokół Bertolda Brechta. Studia i szkice

red. Grazyna Barbara Szewczyk, red. Zbigniew Feliszewski, red. Marta Jadwiga Bąkiewicz

TOWARZYSTWO AUTORÓW I WYDAWCÓW PRAC NAUKOWYCH "UNIVERSITAS", 2016
Stron: 354
Dział:
ISBN: 9788324230037
 
 
 

 

Wieloaspektowość utworów dramatycznych Bertolta Brechta oraz jego teoria teatru, oddziaływująca dziś na otwarte, postdramatyczne i performatywne praktyki inscenizacyjne, staje się otwartym i budzącym ciekawość obszarem poszukiwań badawczych. Czytanie Brechta oznacza rozumienie specyfiki i odmienności jego tekstów w powiązaniu z praktyką sceniczną, w której, jak pisze Hans-Thies Lehmann, odnajdujemy zarówno wysoką artystyczną sztukę, jak i jej marginesy – naukę, dydaktykę, szkolenie, propagandę i debatę. Im więcej lat dzieli nas od daty śmierci dramatopisarza, tym rozleglejsze staje się pole dociekań wokół jego artystycznej spuścizny, bogactwa wątków myślowych, idei i niedokończonych projektów, które nadal zaskakują uniwersalnością i otwartością. Adresując książkę o Brechcie do szerokiego grona miłośników nowoczesnego teatru, mamy nadzieję, że dramaty autora "Opery za trzy grosze" znajdą stałe miejsce w polskiej przestrzeni teatralnej. 

 

Spis treści

Wstęp

Paradygmaty interpretacji

Florian Vaßen  Nowe bierze swój początek w nieznanym - "ostre i nowoczesne" O eksperymentach teatralnych Bertolta Brechta i ich oddziaływaniu w XXI wieku

Günter Heeg Gest mediacji. O relacji między tradycją i transkulturowością w koncepcji teatru gestycznego Brechta

Grażyna Krupińska  Obrazy męskości u Brechta? Wokół Baala

Zbigniew Feliszewski Baal w teorii konsumpcji

Wolfgang Beutin  Bertolta Brechta trzy wersje Joanny d'Arc

Gerd Koch  Sztukopis mówi: „Studiuję … wszystko oparłem na zdumieniu, nawet / Sprawy najbardziej znane“

Nina Nowara-Matusik Gra z rolą. O dramacie Pan Puntila i jego sługa Matti Bertolta Brechta

Katarzyna Michalak Sztuki dydaktyczne Bertolta Brechta a kształtowanie postaw




Dramat Bertolta Brechta w dialogu z kulturami, językami i pisarzami

Grażyna Barbara Szewczyk Szwedzkie inspiracje i wątki w twórczości B. Brechta

Francesca Vidal Znaczenie retoryki w pracach Bertolta Brechta

Eva-Maria Siegel Obcość i deskrypcja. Mówienie i postępowanie u Bertolta Brechta i Gerharta Hauptmanna

Barbara Pogonowska Bertolt Brecht we wspomnieniach Maksa Frischa

Heidi Beutin Bertolt Brecht i Karl Kraus. – Sympatia – zakłopotanie – kryzys

Olga Niemczuk Przyjaźń Arnolta Bronnena i Bertolta Brechta

Małgorzata Dubrowska Wspólnota czasu i losu. Powinowactwa literackie  w twórczości  B. Brechta i A. Seghers


 
Monika Blidy Serbołużycka „Matka Courage“

Ewa Mazurkiewicz Komunista czy artysta? Bojkot Bertolta Brechta w Austrii

Marta Jadwiga Bąkiewicz Dialektyka dobra i zła. Teatralne inscenizacje Dobrego człowieka z Seczuanu

Renata Dampc-Jarosz Bertolt Brecht w twórczości publicystycznej Wilhelma Szewczyka

Michał Skop Bertolt Brecht w pracach polskich badaczy i teatrologów. Przyczynek do recepcji w Polsce po 1945 roku


Przestrzenie intermedialne

Joachim Lucchesi „Od górskich szczytów dmą huragany“ Nowości z Mahagonny

Dorota Tomczuk "Pojawiła się możliwość powiedzenia wszystkiego wszystkim, ale po zastanowieniu nie było nic do powiedzenia" – teoria radiowa Bertolta Brechta

Marek Kryś Brecht w dokumentach filmowych

Erdmut Wizisla Bertolt Brecht i Helene Weigel. Fragmenty korespondencji