Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Mistrzowie i uczniowie. Przekaz i dialog kulturowy w dawnych literaturach romańskich

red. Joanna Dimke-Kamola, red. Anna Loba

UNIWERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU, 2015
Stron: 414
Dział:
ISBN: 9788323228127
 
 
 

 

Monografia poświęcona jest refleksji nad tak ważnymi dla dawnej kultury zagadnieniami, jak: kształtowanie postaw moralnych, przekazywanie dorobku intelektualnego i nauka dobrych obyczajów. „Docere” to jedna z uświęconych tradycją funkcji literatury. Rola mistrza przypada w pierwszym rzędzie samemu autorowi. Dzieje literatur romańskich, od średniowiecznej poezji dydaktycznej po oświeceniową komedię, oraz wielowiekowa debata teoretyczna na temat celów i metod nauczania przez literaturę ukazują, jak różnie autorzy minionych epok rozumieli i wypełniali przypisaną im niegdyś misję. Dawni autorzy występowali często w roli uczniów, naśladując styl starożytnych mistrzów lub prowadząc dialog z autorytetami – nawet wtedy, gdy dialog ten przybierał formę polemiki, a uczeń buntował się przeciw ustalonym przez mistrza regułom. Rozmaite warianty relacji mistrz – uczeń napotykamy również w świecie literackiej fikcji. Odzwierciedlają one (choć czasem to krzywe zwierciadło) zjawiska społeczne, prądy myślowe, ideologie i konflikty wartości, jakie kształtowały kulturę romańskiej Europy w różnych okresach jej dziejów.